کد خبر: ۱۶۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم خبر داد: 

آغاز گرده‌افشانی و باروری نخیلات در جهرم 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت:در حال حاضر بیش از ۶ هزار هکتار از باغات جهرم را نخیلات در بر می‌گیرد و هرسال نخل‌داران جهرمی بیش از ۵٠ هزار تن خرما از سطح نخلستان‌های شهرستان برداشت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حسن زمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم با اشاره به این مطلب که درختان نخل از نیمه دوم اسفندماه شروع به گلدهی کرده و عملیات گرده‌افشانی نیز از آن زمان آغاز و تا اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه دارد افزود: لقاح مصنوعی نخل‌ها توسط افرادی که به آن «ماهر» گفته می‌شود انجام و ماهران پس از باز شدن طارونه نخل، گرده و خوشه طارونه نخل نر را در کنار خوشه‌های طارونه نخل ماده قرار داده و اقدام به لقاح مصنوعی می‌کنند.


وی افزود: این کار باظرافت خاص خود انجام می‌شود و در صورت توجه نداشتن به اصول گرده‌افشانی، درخت نخل قادر به ثمردهی مناسب نبوده و خرمای حاصله غیرقابل‌استفاده می‌شود.

آغاز گرده‌افشانی و باروری نخیلات در جهرم 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم با تصریح اینکه درخت خرما ارقام متفاوتی دارد و خرمای شاهانی یکی از ارقام مهم و مرغوب در استان فارس و دومین رقم عمده خرمای تولیدی کشور است، یادآور شد: ارقام دیگری از خرما همچون: زاهدی، کبکاب، خاسویی، مضافتی، پیارم، الوان و مجول نیز در شهرستان جهرم تولید می‌شود.


زمانی از اختصاص رتبه اول تولید خرمای شاهانی کشور به شهرستان جهرم خبر داد و اظهار کرد: با وجه به خشکسالی‌های اخیر و تغییرات اقلیمی اصلاح الگوی کشت، کاشت درختان مقاوم و کم آب بر مانند نخیلات توصیه می‌شود. 

 

انتهای خبر/

برچسب ها: جهرم ، نخل ، خرما ، نوروز ، رمضان
نظرات بینندگان